Den 5. November gikk starten fra Las Palmas til Mindelo på øya Sao Vicente, som er en av mange i den lille staten Cape Verde.
Vi er jo på langtur så det faktum at det ARC+ også er litt regatta for dem som vil, har vi ikke brydd oss noe om. Vi la oss langt bak og heiste ikke storseilet før skuddet gikk og var ikke over startlinja før 30 minutter etter at den var gått. Men det var vi ikke alene om. De fleste stresser ikke og er ikke med på denne seiling på grunn av regattaen. Det er faktisk lov til å bruke motor, bare du oppgir antall timer. Disse timene regnes så om til seiltid via en eller annen faktor.
Feil handicap/rating
Det var flere som kom bort til meg på brygga og mente at vi hadde en voldsomt rask båt. Jeg sa meg enig i det men kanskje ikke at hun var så helt ekstrem. Etter et par dager gjorde de hyggelige folka på Abraxas meg oppmerksom på at vi hadde fått en litt rar rating. Når jeg endelig tok meg tid til å se gjennom papirene viste det seg at det kun var to andre båter som skulle være raskere enn oss og de var stoooore, over 70 fot.
"fast boat, slow crew", er vårt motto!
Er fortsatt ikke helt klar over hvorfor det har blitt så galt, men det er nok en kombinasjon av at båten faktisk er rask, at jeg har oppgitt alle unnavindsseil, brukt lett (tom) vekt og muligens feil lengde. Alt i alt har det gitt store og ikke helt riktige utslag. Når jeg oppdaget tabben var det for sent å få det justert, så vi lever opp til vårt motto.
Røff start
Første dagen var preget av en del vind og det førte til at flere båter hadde runder med sjøsyke. Vi var en av dem og både mor og far matet krabbene. Ungene klarte seg bra.
Intet er mer oppløftende for moralen enn foreldre som spyr!
Dessverre fikk vi trøbbel med autopiloten, den var helt ubrukelig. Uansett hva vi gjorde klarte den ikke å styre i bølgene. Når vi så monterte vårt vindror for å bruke det som backup traff det ett eller annet som gjorde at det gikk til h.... Da sto vi der uten selvstyring og det er IKKE gøy for et familie-crew.
Jeg bestemte meg for å forsøke noe som man absolutt ikke skal gjøre og det er å reinstallere autopiloten og sette den opp fra scratch i mye sjø. Normalt sett gjøres dette ved bryggen, før man går ut å etterjusterer på flatt vann. Vi drev avgårde uten seil og båten ble kastet hit og dit av bølgene mens jeg jobbet som f... for å få autopiloten til å godta det nye oppsettet. Etter flere forsøk fikk jeg inn et oppsett som virket, men vi valgte å seile veldig konservativt med lite seil da vi ikke viste om vi kunne stole på at autopiloten ville klare jobben. Etter som dagene har gått har jeg kunnet gjøre små justeringer og nå virker den helt fantastisk!!!! Faktisk seiler den nå mye bedre i bølgene med spinnaker/Parasailor enn hva jeg klarer. Er faktisk litt stolt!
Vindroret har jeg tatt tak i her på Cape Verde, så nå er også det i orden. Det var heldigvis ikke ødelagt, trengte kun å stramme noen skruer og juster et par ting.
Brexidol gjør susen
I tillegg fikk jeg en skikkelig smell i skulderen når alt dette pågikk og hadde en nærmest ubrukelig arm i et par dager. Heldigvis er den også bra nå, etter et par dager med Brexidol.
En ulykke kommer sjeldent alene
Vinden døde etter hvert ut og det var tid for å begynne å bruke motor. Det kom kjølevann når jeg startet maskinen og vi putret avgårde. Men det tok ikke mange minuttene før jeg syntes det luktet "feil" og jeg kunne se at det ikke kom mer kjølevann ut sammen med eksosen. Jeg løp under dekk og så med en gang gang at det ikke kom inn noe nytt vann og jeg slo av motoren.
Eksploderende impeller, det er farlig det....
Etter en del feilsøking viste det seg at den helt nye impelleren nærmest hadde eksplodert. Den var gått i 1000-biter. Jeg har aldri sett noe lignende.
Det ble en helt forj..... jobb med å plukke fra hverandre hele sjøvannssiden av motoren og rense den for masse små gummideler. Jeg lå oppe på, og på siden av en varm motor i 6 timer. Men jobben ble bra og med ny impeller og gjennomskylt sjøvannssystem har motoren virket flott.
Spare seg til fant
Det er vanskelig å vurdere hvor mye tid vi mistet på autopilot- og motorproblemene, men når jeg lå å skrudde på motoren var det bare så vidt at vi klarte å holde 3 knop for vind. Det faktum at vi seilte forsiktig i startet, når det var skikkelig medvind som Tintomara er trives best i, gjorde også at vi ble hengende etter.
Senere har det blitt flere dager med lite vind og vi burde ha brukt motor mye mer. Vi ser nå at de båtene som har gjort det har kommet seg lengre sør og til mer vind tidligere enn vi har. Når vi kom i havn hadde vi brukt maskinen i 18,5 timer.
Det er ganger man skal bruke motor og en av dem er for å komme ut av vindstilla!
Dyrelivet
Nok en gang har vi sett mye fint i havet. En ny og mye større månefisk traff vi i et område med flere havskilpadder. Kan hende det var noe i sjøen de likte å spise og at det var det som hadde tiltrukket alle sammen. Først trodde vi at månefisken var en hai, ryggfinna så skikkelig "haiete" ut.
Jo nærmere vi har kommet Cape Verde jo mer flyvefisk har vi sett. Det ser ut til at de liker varmt vann. I Las Palmas var vannet 24,5˚C og når vi passerte 26,5˚C begynte de første flygefiskene å sprette rundt båten.
Vannet kom opp i 27,3˚C!
Den første stakkaren fant vi i cockpitt'en i morges. Den hadde landet i båten og kom seg ikke ut igjen.
Delfinene har besøkt oss flere ganger, men nå en ny art, Atlantisk prikkete delfin. De har kommet innom fra tid til annet og på det meste var det kanskje 100 individer i området rundt båten.
Fiskelykken har ikke stått oss bi på denne seilasen.
Oppsummert
Alt i alt har det vært en fin seilas, der vi fikk noen utfordringer i startet, men løste dem bra. Været har vært flott, men det kunne ha vært mer vind. Vi kunne absolutt ha brukt mer motor i starten slik at vi hadde kommet oss ned til vind. Slik det ble var det de som brukte motor tidlig som fikk mest vind. Men vi lærer......
På lørdag ettermiddag var kun 10 båter kommet i havn. Når vi kom i havn i dag søndag klokken 12:38 var det 12 båter igjen på havet, så på mindre enn 18 timer har nesten 50 båter kommet i havn. Det var med andre ord mange som ble sene pga. lite vind.
Vi har kost oss ombord og fått gjort endel skolegang.
Vi burde ha brukt motoren mer, slik at vi hadde kommet oss ned til vinden før. Slik det er nå kommer vi til å være en av de siste båtene i havn, men hva gjør vel det.....?