A Coruña - Baiona

Dette reisebrevet skulle selvsagt vært lagt ut tidligere, men bedre sent enn aldri!

Nok en gang ble det ikke helt som planlagt. Først ble vi lengre i A Coruña enn hva vi hadde tenkt. Så ble det ingen stopp mellom A Coruña og Baiona.

Avreise, i amatørenes ånd

Vi dro fra A Coruña noen dager senere enn planlagt. Det er jo ingen forbrytelse, men når vi først kom oss avgårde var det litt dårlig forberedt. Kanskje ingen forbrytelse det heller, men unødvendig.

Vi har et par om bord som kan kjenne litt på sjøsyken, og da er det lurt å sørge for at piller eller plaster er fixet i god tid før man kaster loss. Det ble ikke gjort.

Videre bør man ha spist før avreise, særlig når det er en del sjø. Heller ikke dumt å ha ordnet med oppvasken slik at den ikke må tas med det første.

Køyer og annet ombord burde være sjøklare, noe som ikke ble gjort da vi så for oss kun en dagstur. Men det hadde uansett vært lurt å ha ordnet dette hvis noen er syke og/eller trøtte.

Bedre forberedt neste gang!

Mannefall

Ikke alle ble dårlige, men flere kjente litt på kvalmen. Det endte med at folk la seg. Litt ut på ettermiddagen fant jeg ut at vi like gjerne kunne seile videre til Baiona når mesteparten av mannskapet uansett sov.

Natten var flott og vi seilte store deler av tiden i 7-9 knop, tidvis så vi 11-tallet på loggen. På morgenkvisten løyet vinden og det gikk i bedagelige 4-5 knop.

I det solen sto opp la vi til i Baiona, etter 137 nautiske på 18 timer.

Hvorfor ikke i havn tidligere

Det var store dønninger, tidvis over 3 meter høye. De var ikke særlig krappe men det hadde gjort at det pumpet skikkelig i A Coruña havn og jeg så for meg at sjøgangen kunne gi urolige ankringsforhold i rias'ene før Cape Finisterre. Havnen i Baiona er godt skjermet så jeg tenkte at den var roligere.

I tillegg ville det være mørkt før vi hadde kommet inn og det er ikke så gøy å gå inn "blind" mellom ulike fiskeredskap.

Dette, sammen med et sjøsykt mannskap som allerede sov, gjorde at jeg valgte direkteruta.

En bonus var at dønningene ble merkbart mindre etter runningen av Cape Finisterre.