To do (eller ikke)

Jo nærmere man kommer avreisen jo mer skjønner man at det ikke er mulig å få gjort alt som var planlagt å få på plass før man kaster loss. Det gjør unektelig at man må begynne å prioritere. I første omgang har vi de tre kategoriene:

  1. Må på plass
  2. Bør på plass
  3. Kunne være fint å få ordnet

I tillegg har vi de tingene som faller ut av listene. Det kan være seg fordi tiden ikke strekker til før avreise, fordi man ikke har råd eller fordi det ikke er mulig av en eller annen årsak.

I mangel av batterier ombord MÅ nye på plass

En av tingene som må på plass hos oss er nye batterier. Vi kunne i værste fall ha seilt avgårde med de gamle, men en gang sist høst ble de slitne AGM-batteriene båret inn på den lokale gjenvinningsstasjonen og båten har nå et stort sort hull der de sto. Mao. er dette en av de høyest prioriterte tingene å få fikset denne våren.

En annen ting som tidligere sto høyt på "Bør på plass-lista" var et avansert system for å beskytte båten mot lynnedslag, og beskytte utstyret ombord om lynet allikevel skulle slå ned. Det ble etter hvert klart at et slikt system burde vært installert under byggingen av båten og ville ta alt for mye tid å ettermontere. Dermed endte dette på lista over ting vi droppet. Vi har selvsagt fått på plass en "lynavleder" i mastetoppen, som i teorien skal minske risikoen for lynnedslag.

Vi krysser fingrene for at vi slipper unna lynet!

De fleste langturseilere har til en hver tid flere lister over alt som må, bør og hadde vært fint å få ordnet. Disse listene har over tid en tendens til å vokse seg svært lange og man kan bli ganske motløs hvis man begynner å bla i dem.

Vi er store tilhengere av mobiltelefoner, datamaskiner, padder, skytjenester og app'er som hjelper oss med å holde orden på alt vi ønsker å få gjort. Vi er lykkelige eiere av en haug av Apple-produkter og vi kan virkelig ikke skjønne hvordan vi overlevde uten disse i de gode gamle dagene.

Kalender

For å prioritere tiden bruker vi Apple sin "Kalender" app. Der har alle i familien egne kalendere, i tillegg til at vi deler flere, slik at alle (men først og fremst Rektor og Skipper'n) kan se hva de andre har av planer. Vi er ganske harde på at det som står i kalenderen er de som gjelder.

Står det ikke i kalenderen gjelder det ikke!

Vi bruker minst en eller to hver helg på å gå gjennom uka som kommer. Ofte får vi også en grov oversikt over uka etter også, og ting som kommer enda lenger frem kan planlegges ved behov. Da planlegges alt fra felles kjøring av unger til korps, helgeturer, handling av mat og ikke minst når vi skal jobbe med båten.

Sett av tid i kalenderen til å jobbe på båten, slik at det blir gjort

Det hjelper ikke å bruke kalenderen, eller andre planleggingsverktøy hvis man ikke bruker dem. Det er ikke noen vits i å notere ned ting hvis man ikke ser på notatene senere.

Evernote

Evernote er sikkert kjent for mange. Det er en app som lar deg ta notater, lime inn bilder, filer m.m. Alt kan organiseres i ulike Notatbøker (prosjekter) og kan tagges (merkelapper) med alt mellom himmel og jord.

Alt kan spares i Evernote!

Selv bruker jeg Evernote til alt jeg gjør. Det være seg møtenotater, notater fra kurskvelder, beskrivelser av ting jeg skal reparere i båten, bilder og tegninger jeg har av noe som skal bestilles til riggen eller jolla, osv. osv.

Vi har betalt for Pro-versjonen og kan derfor lagre alt i skyen (standard) OG ha en lokal kopi av alt på de forskjellige enhetene vi bruker. Vi har forskjellige kontoer, men deler en del Notatbøker, som båt- og reisenotater.

På en langtur er det lurt å ha lokale kopier av alle filer, ikke kun lagre i "skyen"

Alt som skal gjøres på båten, planlegges til turen og ellers ordnes før avreise finnes i Evernote. Utrolig kjekt å ha alt i lomma. Jeg har så og si ikke et eneste notat på papir. I såfall har jeg tatt bilde av det, eller skrevet det inn i Evernote, før lappen/arket blir kastet.

Omnifocus

Mitt viktigste verktøy når jeg jobber med Tintomara ar Evernote. Men for å styre hva som skal gjøres når og ikke minst sørge for å få det gjort er Omnifocus fantastisk. Det er et ekte ToDo-verktøy. Her kan man også koble på masse varsler, frister og rekkefølge på når ting må gjøres. I tillegg er det laget slik at man får oversikt over ting som kan gjøres samtidig selv om de tilhører ulike prosjekter. Hvis du for eksempel står i jernvarebutikken vil du med et tastetrykk få opp alt som du skulle fixe der. Det kan være å bestille ny ytterdør hjemme, kjøpe maling til hytta, bytte toalettsetet du fikk i bursdagspresang og skaffe nye hengsler til en dør i båten.

Dropbox

Alle vanlige filer lagres i Dropbox. Hele familien har en felles stor Dropbox der alt legges, også bilder, skolearbeid m.m.

Kindle og iBooks

Alle har hver sin Kindle der vi har bøkene vi leser. Det sparer oss for mye vekt og en Kindle tar langt mindre plass enn 4 hyllemetere med bøker.

I tillegg har vi lagret alle manualer og brukerhåndbøker på Kindlene og som PDF'er på iBooks. iBooks er Apple sin Kindle konkurrent. Det tar selvsagt litt tid å finne alle filene på nettet, men man får da siste versjonen av disse, og det er jo en fordel.

Backup

Det er viktig å ha backup på det meste. Alle løsningene nevnt over lagres i skyen og man kan ha flere enheter koblet mot disse tjenestene. Dermed har man lokale kopier på alle enhetene sine, i tillegg til det i skyen.

Når man ikke har nettdekning vil selvsagt ikke det man gjør/noterer bli lagret eksternt, det skjer først når man er på nett igjen. Det gjør at man bør vurdere å notere de viktigste tingene på papir når det er lenge til man er online igjen.