Det er så mye som må på plass for en langtur, og det er så mye man bør kunne. Kurs er en god måte for å fylle på med ny kunnskap, men er alt like nødvendig?
Hvor finner man kurs?
Ofte kan man finne kurs i de lokale seilforeningene og private aktører. Det er også viktig å huske at ingen forening holder alle typer kurs, så det lønner seg å sjekke på nettet.
SXK (Svenska Kryssarklubben) avholder mange gode kurs. De har rigg-, seil-, motor- mekaniker-, elektriker- og en haug andre kurs. Flere av disse finnes som egne damekurs, noe vi anbefaler på det sterkeste. Det er dessverre slik at damer som slipper mannfolk lærer mer!
I Oslo-regionen er KNS og Asker Seilforening store. De avholder diverse seilkurs, navigasjonskurs. sikkerhetskurs og mye annet.
En relativt ny (2010) aktør er Offshoresupporten som avholder sine ISAF-sikkerhetskurs på Kärringön.
Hvordan finne ut hvilke kurs man må ha
Det er egentlig lett å dele inn kursene i tre grupper. De man må ha, de som er kjekke å ha og de man velger bort. Lager man en liste basert på de tre kategoriene finner man fort ut hva som skal prioriteres og hva man ikke skal kaste bort tid på. I tillegg er det et spørsmål om både Rektor og Skipper'n trenger alle kursene.
Det finnes selvsagt også en haug med kurs vi ikke har vurdert. De har vi naturlig nok ikke skrevet noe om her.
Under ser dere de kursene vi har har vurdert, både de vi har tatt (og tar før sommerferien) og de vi har latt være å bruke tid på.
"Må ha" kurs
- Båtførerprøven. Dette tok Rektor i Asker Seilforening
- LRC-sertifikat (SSB-/HF-/kortbølgesertifikat inkl. VHF). Begge tok dette hos Tor Hammer på Lysaker Kurssenter (Dolphin Maritime)
- Hvis man ikke har med SSB radio må man i det minste ha SRC-/VHF-sertifikat. Dette tok Rektor i Asker Seilforening
- ISAF Sikkerhetskurs (helgen 6-7. mai 2017) skal vi begge ta i regi av KNS. Dette er et kurs rettet mot regattaer med sikkerhetskategori 2 & 3. Men kurset er bra for alle som skal seile ute på havet. Det er også verdt å merke seg at World Crusing (som arrangerer ARC og ARC+) krever at kapteinen og en annen ombord har dette kurset eller tilsvarende.
- Førstehjelpskurs skal vi og kanskje de eldste ungene ta. Trolig gjennom Røde Kors.
Kurs som er kjekke å ha
- Fritidsbåtskipper D5L/Kystskipper'n er ikke et krav før man har båt som er lengre enn 15 meter. Det er ikke Tintomara, men det er uansett et bra kurs som går langt mer i dybden enn hva båtførerprøven gjør. Har man båt på mer enn 15 meter må man også ta det utvidede navigasjonskurset D5LA, slik at Fritidsbåtskipper sertifikatet gjelder i alle farvann. Skipper'n er ferdig med D5L og tar i disse dager tillegget D5LA.
- Dykkersertifikat er kjekt. Begge voksne og Bror har PADI av ulike nivåer.
- Metrologikurs er heller ikke dumt. Gir masse info og tips om værsystemer, programmer, hvordan tolke værkart osv. Vi har begge tatt en full helg hos KNS med værprogrammer, analyse, testing av modeller osv. Kursholder var Mads Liestøl Christensen som driver Frivind AS.
- Et annet "nice to have" kurs er helgekursene Andreas Holo holder minst en gang hver vinter. Han er et oppkomme av informasjon og nyttige tips til alle som vil på langtur. Flyt forlag selger Andreas sin håndbok, som tar for seg mye av det han snakker om på kursene sine. Får dem som ikke får med seg kurset er det lurt å kjøpe boka i god tid før avreise.
Kurs vi valgte bort
- Seil- og riggreparasjonskurs utgikk av to grunner. Dels pga. For liten tid og dels for at dette er noe vi kan en del om.
- Motorkurs føltes heller ikke som veldig nødvendig da vi har kunnskapen ombord.
- Elektriker- og elektronikkurs utgikk også. Skipper'n lever og ånder for disse tingen. 90% av alt utstyr er montert av ham og han kan båten ut og inn. Han har også rebygget det elektriske systemet med LiFePO4-/Lithiumbatterier.